Column Krabber - Deel 18

18-06-2015 07:58

Vooruit

Waarom gaat het minder, analyse en conclusies.

Vorige week vertelde ik dat ik een aantal zaken drastisch ga veranderen. Ik heb het idee dat de kwaliteit van de duiven achteruit gaat in plaats van vooruit. Geen enkele jaarling die voldoet aan de verwachting, en in mijn huidige jonge duiven groep zie ik niet meteen die enorme kanjer zitten. Dat hoort toch niet zo te zijn. Aan het begin van het seizoen hoopvol, een goed opgeleide groep jaarlingen aangevuld met enkele bewezen oude. Een betere start dan de jaren hiervoor waarbij de jaarlingen nauwelijks opgeleid waren. Dat zou moeten kunnen leiden tot beteren resultaten dan vorig jaar. Ieder jaar een stapje beter.

Een goede analyse is bij het begin beginnen:

Voldoen de vliegduiven aan de bouweisen. 80% ja!

Voldoen de kweekduiven aan de bouweisen en hebben ze daarnaast ook zelf goed gevlogen, komen ze uit goede of hebben ze zelf al een goede ter wereld gebracht? 100% ja.

Dat zou dus moeten betekenen dat de kweekduiven voor goed nageslacht moet kunnen zorgen.

Is het hok in orde? Voor de weduwnaars denk ik van wel. De jongen kan beter.

Overigens alles in perspectief! Wel op mijn niveau, ik wil me zelf niet vergelijken met de toppers want ik ben tenslotte slechts een krabber!

Een analyse leert me dat er nog geen 25% van mijn vliegduiven geboren is uit deze groep kwekers. En dat zou mijn inziens toch richting de 80% moeten zijn. Van de gebruikte ringen is 40% slechts om de poot van een jong uit een kweker gegaan. Daar wringt een schoen.

Hoe komt dat? Dit jaar weet ik het wel. 2 rondes uit 6 koppels zou betekenen ongeveer 20 jongen. Daarvan heb ik 3 moeten beloven aan iemand anders. Uit 2 koppels heb ik geen tweede ronde genomen i.v.m. overleggen komt niet uit en daarna ruimte gebrek. Dat moet beter en anders.

Voor volgend jaar ga ik dus de volgende stappen ondernemen:

Ik ga begin januari de kwekers koppelen, in een gewoon hok met broedvakken en een redelijk ruime ren. Ik ga van 6 naar 7 koppels. Met 2 a 3 rondes zou ik dan rond de 30 jongen kunnen hebben lopen.

Van de vliegers geen jongen, deze gaan na 10 dagen eieren op weduwschap. Ieder jong dat daarna overblijft, komt dus in ieder geval uit duiven die iets bewezen hebben of qua bouw volledig voldoen. Verder wil ik in augustus iemand vragen met enorm veel verstand van duiven en al jaren behorend bij de top om mijn duiven te beoordelen en dan ook mijn kennis qua vleugel, bouw en dergelijke te vergroten. Ook ga ik iemand zoeken die de bouw en verluchting van mijn hok moet beoordelen. Ik heb niet het idee dat het daar mis gaat, maar misschien levert dat net die paar % extra op.

Op deze manier hoop ik het tij te keren! Je zult actie moeten ondernemen als iets niet gaat zoals jij het voor je ziet. Betekent dat volgens seizoen een tussenseizoen gaat zijn. Overigens alles in perspectief! Wel op mijn niveau, ik wil me zelf niet vergelijken met de toppers, zoals reeds genoemd:ik  ben tenslotte slechts een krabber! Maar de duiven moeten wel op tijd komen. De duiven  kosten me behoorlijk veel energie en moeten dat terug betalen met prestaties.


Verder las ik een heel interessant stuk van Willem Mulder. Zodra het over actieve verbindingen atoomnummers en dergelijke gaat haak ik af. Veel te taaie stof. In dat soort stukken lees ik de aanhef, lees ik heel snel de tussenstukken en lees ik de samenvatting aan het eind. In dit stuk las ik dat de duiven teveel eiwitten niet om kunnen zetten en dat dit leid tot een zuurstof tekort in de spieren. Ik denk dat ik daar dit seizoen de fout in ben gegaan. De duiven stonden tot en met de eerste vlucht op kweek, omdat het gewicht me tegenviel veelal vroeg in de week overgeschakeld op sport en na enkele weken heb ik de light helemaal over geslagen. Pas sinds twee weken geef ik extra gerst/paddy in het begin van de week. De gerst/paddy is om de duiven te ontslakken, de slechte stoffen uit het bloed.Als de duiven zuurstofrijkbloed hebben zie je dat terug in de kleur van het borstvlees.. Ook dit gaat volgend seizoen dus anders!

Dit weekend was een weekend om snel te vergeten. De duiven werden halverwege de ochtend gelost, ze hadden wind in de rug maar kwamen de laatste 100 kilometer in steeds dikker wordende bewolking met af en toe een bui terecht. Bij ons was het grauw en grijs. Toch waren het dezelfde liefhebbers die al weken de toon zetten die gewoon duiven pakken. Mijn eerste duif had veel moeite met landen door de harde wind. Hij pakt een staartprijsje. Mijn 2e duif was the eagle. Met harde meewind is hij eigenlijk altijd vroeg. Hij kwam uit de goede richting en viel direct op de plank. Hij had duidelijk onderweg een regenbui ontmoet want je zag duidelijk de vochtstrepen op zijn kop, zijn neusdoppen waren licht roze. Mijn eerste was gewoon droog. The eagle had duidelijk meer risico genomen.

Over het algemeen waren de duiven snel thuis, en een vluchtduur van 8 minuten voor een vlucht van 430 kilometer vertelt dan het verhaal. Onze lossingscommisie verdient dus een dikke pluim, net als de convoyeurs, de duiven kwamen netjes thuis, niet vies nauwelijks dorst. Al las ik dat in een ander gedeelte van de afdeling anders was. Enig minpuntje is dat er een deur 30 seconden voor de daadwerkelijke lossing openschoot. Onze deuren hebben een elektronische magneet sluiting en zouden dus allemaal tegelijk los moeten gaan. Dit werd meteen eerlijk gecommuniceerd. Ik denk dat er vroeger een boel meer vreemde lossingen waren. Mensen die blijven beweren dat vroeger alles beter was hebben het mis.

Persoonlijk heb ik voorkeur voor het lossysteem dat ik eens bij een Duitse duivenwagen zag. Een rolluik rolt van
beneden naar boven in ongeveer 20 seconden omhoog. De duiven uit de onderste manden zijn als eerste weg en hebben niet de last van de duiven van boven die er tegelijk uit willen. Als je op internet de Nederlandse lossingen ziet zie je toch vaak dat de duiven uit de onderste manden de straat strelen. Lijkt mij niet fijn voor de duiven. Jouw duiven zullen maar bij elkaar in die onderste mand zitten. Het Duitse systeem heeft dat vele malen minder. Al weet ik niet of dat systeem dan weer andere minpunten bevat.

Wat ik in deze tijd van digitale media mis is iedere week een filmpje van de lossing of een paar foto's van de losplaats/het weer. Ik heb er alle vertrouwen in dat de lossingcommissie en de convoyeurs hun uiterste best doen, maar er zijn altijd mensen die dat bewust in twijfel trekken, deze mensen zouden eigenlijk genegeerd moeten worden, maar kennelijk is er toch een groepje volgers dat deze verhalen geloofd. Dat is makkelijk onderuit te halen als je je communicatie iedere week met een foto/filmpje kan ondersteunen. Incidenteel een filmpje geeft juist weer het beeld dat er iets te verdoezelen is als je geen filmpje plaatst. Tegenwoordig communiceer je met een i-pad/i-phone/whats app heel gemakkelijk. Daar hoef je echt niet voor gestudeerd te hebben.

Ik zag dat dhr. Martijn Oomen de man achter de duivenmarktplaats vraagrubriek exclusief voor pigeonsports tips achterlaat. Helemaal super. De eerste serie ging over jonge duiven. Ik wil daar nog een tip aan toe voegen die mensen toch steeds weer vergeten en die mijn vader mij tot in den treuren geleerd heeft:

- Laat je jongen niet los op een vluchtdag of op de ochtend de dag na de vlucht.

Ook al is de vlucht goed verlopen. Je jongen zullen maar meegezogen worden door een paar oude die een foutje hebben gemaakt. Maar ook op de vluchtdag in de ochtend je jongen even wegbrengen is eigenlijk not done. Er zullen maar enkele jongen laat in de middag thuiskomen en jouw oude duif die mooi op tijd komt afleiden.

De laatste regel houd ik mezelf niet altijd aan. Ik heb weinig tijd om op te leren dus als het zaterdagochtend kan dan ga ik er voor. Mijn voordeel is ook dat ik aan het eind van de vluchtlijn woon de kans dat er een grote verdwaalde groep compleet de andere kant op moet en mijn groepje meeneemt is iets kleiner.

De ouden vliegen goed, veel dons en ze eten goed. Dit weekend gaan er 4 of 5 op Vierzon. Eens kijken of de "thermopane"  net als 14 dagen geleden op tijd kan komen. Hij heeft rust gehad. Ik ben licht bijgelovig. Hij staat op weer op plek 3.

Iedereen veel succes dit weekend.

Mocht u mij tips of adviezen naar aanleiding van deze column willen geven dan kunt u die mailen naar:

dekrabber@ziggo.nl

Sportgroeten,

De Krabber