Column van "Krabber"deel 7

02-04-2015 13:15

Begrafenis, bonnetjes en de start!

Het weer deze week is op zijn zachtst gezegd matig. Maart roert zijn staart doet zijn naam eer aan. Ik begrijp echt niet waarom we niet op 1 mei met de wedstrijden starten. De NPO zou dat toch mijn inziens centraal moeten regelen. Daar zitten voordelen aan:

  • Het weer is in de regel aangenamer, en beter voorspelbaar
  • Werkenden hebben met het uur extra ook tijd gehad om ritme op te bouwen bij de duiven
  • Voor de afdelingen die twee of meer africhtingen willen organiseren kan dat makkelijker in de weekenden en hoef je niet op maandag of dinsdag met je mand naar het inkorf lokaal.
  • Een maand minder vluchten betekent ook een maand minder belasting voor de vele vrijwilligers en liefhebbers waardoor de animo aan het eind van het seizoen misschien hoger is.
  • Meer tijd voor het gezin en eventueel in het voorjaar een korte vakantie om te compenseren voor de komende duivenzomer?

Er zijn natuurlijk ook enkele nadelen:

  • Minder vluchten betekent minder commercie
  • Niet werkende hebben het in het voorseizoen veel rustiger
  • Meer tijd doorbrengen met het gezin (voor sommige liefhebbers is dat een nadeel )


 

Afgelopen zondag mocht ik naar het mooie Leeuwarden om daar een jong op te halen dat ik op een bonnetje had aangeschaft. Iets te laat vanwege een slechte planning m.b.t. het uur tijdsverschil naderde ik Leeuwarden. Normaal gesproken rijd je Leeuwarden in, grote rotonde en je kiest je richting. Nu is alles daar omgelegd en ik wist het even niet meer. Zou de duiven tom tom ook in de war raken als er onverwacht allerlei objecten extra gebouwd zijn? Er is bekend dat duiven snelwegen, rails en andere landschapselementen volgen. ( *check you tube: Brilliant beast "the Pigeon" )  Als de weg in de winter nu een aantal km is verlegd wat zou de duif dan doen?

Eenmaal wel aangekomen werd ik hartelijk ontvangen, een lekkere bak koffie en even duiven kijken. Ik kreeg twee mooie jongen mee. Een blauwe en een blauw witpen. Eerste  indruk is prima, we gaan ze uitwennen, opleren en hopelijk volgend jaar aan de tand voelen. In het hok nu al 24 jongen. Dat wordt straks teveel. Ik heb dan ook met mezelf afgesproken dat ik hard ga selecteren op gezondheid en gedrag. Ik krijg net een berichtje dat het andere bonnetje ook afgehaald kan worden. Ik heb er nu al zin in.

Vorige week vertelde ik dat deze week misschien in Engeland doorgebracht zou worden dit i.v.m een begrafenis. In Engeland zijn duidelijk andere regels, er wordt waarschijnlijk pas 17 april begraven. Dat is bijna 1 maand later. Wat een verschil met Nederland. Dat betekent dat ik de tweede Vitesse vlucht aan mij voorbij moet laten gaan.

Mijn zoon van twee neem ik met regelmaat mee het duivenhok in, dat vindt hij prachtig. Zijn enthousiasme is mooi om te zien, als hij echter uit enthousiasme begint te zwaaien met de armen en te springen dan houd ik mijn adem in. We gaan nu samen het weduwnaarshok in als de weduwnaars hun trainingsronde doen om samen schoon te maken. Daarna gaan we samen nog even bij de jongen kijken, Ik houd mijn hart vast, maar merk dat de jongen er ( in tegenstelling tot de ouden ) weinig om lijken te geven. Misschien dat vanaf dit jaar de duiven wennen en dat we daar in de toekomst profijt van hebben.

Begin april enten we de jongen in de vereniging. 80 ct per duif en de voorrijkosten worden per duif gedeeld. Helaas is er voor gekozen dit in de ochtend te doen waardoor ik er of een vrije ochtend voor moet nemen of een andere liefhebber moet vragen mijn duiven op te halen en weer in het hok te zetten. Ik laat de jongen echt geen
hele dag in manden staan op deze leeftijd.


In de vereniging is nog even gesproken over de stroomstoring van vorige week. Stel je voor dat dit gebeurt op een zaterdag? Met slechts 1 straat/wijk als slachtoffer? Een aantal (bijna proffesionele) melkers gaf direct aan: eigen verantwoordelijkheid! wij hebben noodstroom voorziening dat is makkelijk te realiseren! Ik heb wel ooit een kleine lader bij mijn Atis gehad maar die staat al eeuwen ongebruikt in de schuur. Misschien toch maar eens instaleren, ik voel me absoluut geen professional maar zou er vreselijk van balen als een vlucht op deze manier verloren gaat. Mocht het een andere liefhebber overkomen dan vind ik het voor hem ook klote en zou zeker stemmen voor bijv. de punten onaangewezen van de laatste prijsduif voor hem. De discussie leerde dat lang niet iedereen er zo sportief over denkt.

Volgende week rond deze tijd weten we of de eerste opleer goed verlopen is. Ik verwacht er mede door te weinig los naar mijn zin en weinig opleermogelijkheden gehad niets van. 3 doffers van 2012 die het spel wel zouden moeten snappen zet ik voor de paasprijzen. Ik twijfel nog steeds of ze wel mee moeten, al wordt het weerbeeld voor zaterdag met de dag  positiever. Het trainen gaat best goed, nu 5 dagen op weduswschap en lichter voer, de groep trekt uit het zicht en komt gebroken terug. De laatste 3 hebben zelfs een uur gevolgen en kwamen gezamenlijk terug.

Mocht u mij tips of adviezen naar aanleiding van deze column willen geven of heeft u andere vragen dan kunt u die mailen naar: dekrabber@ziggo.nl

Sportgroeten,

De Krabber